پورافضلی: در روایات اسلامی برای قرائت و مداومت به زیارت عاشورا آثار و فواید دنیوی و اخروی زیادی نقل شده است. در این میان تجربیات برخی از بزرگان هم خواندنی است.
مرحوم حاج میرزا حسین نورى مى گوید جناب سید احمد موسوى رشتى (تاجر) به من گفت:
در تاریخ 1280 هجرى قمرى به عزم زیارت بیت اللّه از رشت به تبریز رفتم و از آنجا مرکبى کرایه کرده و روانه شدم ، در منزل اوّل سه نفر دیگر با من رفیق شدند.(1)
در یکى از منازل بین راه خبر دادند که قدرى زودتر روانه شویم که منزل آینده خطرناک و مخوف است کوشش کنید که از کاروان عقب نمانید.
از این جهت دو سه ساعت به صبح مانده راه افتادیم هنوز یک فرسخ نرفته بودیم که هوا منقلب شد و برف باریدن گرفت به طورى که رفقا هر کدام سرهاى خود را به پارچه پیچیدند و تند رفتند من هم هر چه کردم که بتوانم با آنها بروم ممکن نبود سرانجام از آنها عقب ماندم و ناچار از اسب پیاده شده و در کنار راه نشسته و متحیر بودم مخصوصاً به خاطر ششصد تومان پولى که براى هزینه سفر همراه داشتم نگرانى بیشترى داشتم .
با خود گفتم : همین جا تا صبح مى مانم و به منزل قبلى بر مى گردم و از آنجا چند نفر مستحفظ به همراه داشته خود را به قافله مى رسانم .
در این اندیشه بودم که در برابر خود باغى دیدم که باغبانى با بیلش برف درختان را مى ریخت تا مرا دید جلو آمد و گفت : کیستى ؟
گفتم : رفقایم رفتند و من مانده ام و راه را نمى دانم .
به زبان فارسى فرمود: نافله بخوان تا راه را پیدا کنى . من مشغول نافله شدم نماز شب تمام شد باز آمد و فرمود: نرفتى ؟
گفتم : واللّه راه را نمى دانم .
فرمود: جامعه بخوان .
من زیارت جامعه را از حفظ نداشتم و اکنون هم از حفظ ندارم از جا بلند شدم و زیارت جامعه را تماماً از حفظ خواندم .
باز آمد و فرمود: نرفتى و هنوز اینجایى ؟
بى اختیار گریه ام گرفت ، گفتم : آرى راه را نمى دانم .
فرمود: عاشورا(4) بخوان .
زیارت عاشورا را نیز از حفظ نداشتم و اکنون هم از حفظ ندارم از جا بلند شدم و مشغول زیارت عاشورا شدم و همه اش را حتى لعن و سلام و دعاى علقمه را از حفظ خواندم .
بار سوم آمد و فرمود: نرفتى و هستى ؟گفتم : آرى نرفتم هستم تا صبح .
فرمود: من هم اکنون تو را به قافله مى رسانم . سپس رفت و بر الاغى سوار شد و بیل خود را به دوش گرفت و آمد. فرمود: ردیف من بر الاغ سوار شو. من هم پشت سر او سوار شدم و افسار اسبم را کشیدم ، اسب اطاعت نکرد.
فرمود: جلو اسب را به من بده . عنان اسب را به دست راست گرفت و راه افتاد. اسب در نهایت تمکین پیروى کرد. سپس دست مبارکش را بر زانوى من گذاشت و فرمود: شما چرا نافله نمى خوانید؟
نافله ، نافله ، نافله ، سه بار تکرار کرد.
آنگاه فرمود: شما چرا عاشورا نمى خوانید؟
عاشورا، عاشورا، عاشورا.
سپس فرمود: شما چرا جامعه نمى خوانید؟
جامعه ، جامعه ، جامعه .
دقت کردم دیدم در وقت پیمودن راه به نحو دایره راه طى مى کرد یک مرتبه برگشت و فرمود: اینها رفقاى شمایند که کنار نهر آبى فرود آمده و براى نماز صبح وضو مى گیرند.
پس من از الاغ پیاده شدم و خواستم سوار اسبم شوم نتوانستم آن آقا پیاده شد و بیل را در برف فرو کرد و به من کمک کرد تا سوار شدم و سر اسب را به طرف رفقایم بر گردانید من در این هنگام با خود گفتم این شخص کى بود که به زبان فارسى حرف مى زد و حال آنکه زبانى جز ترکى و مذهبى جز عیسوى در آن نواحى نبود و چگونه با این سرعت مرا به قافله رساند؟
برگشتم پشت سر خود را نگاه کردم دیدم کسى نیست
پانوشتها:
1. امدادهاى غیبى امام زمان ص 157 به نقل از نجم الثاقب ص 343 و مفاتیح الجنان ص 1011.
2. نجم الثاقب ، ص 664
یکی دیگر از مشکلات پیشرفت تکنولوژی ظهور بازی های رایانه ای است. این بازی ها به لطف پیشرفت در علوم کامپیوتر از کیفیت خارق العاده ای نیز برخوردار هستند و باعث جذب افراد زیادی شده اند.
شاید با شنیدن کلمه اعتیاد بسیاری از ما به یاد مسائلی مثل مواد مخدر، مشروبات الکلی یا هر مسئله خلاف قانون دیگری بیافتیم. اما حقیقت این است که در این دنیا همه اعتیادها غیر قانونی نیستند بلکه مواردی از اعتیادهای قانونی نیز وجود دارد.
باید گفت که این گونه از اعتیادها نیز به مانند مواد مخدر می توانند خطرناک و مشکل ساز باشند. در این مطلب شما را با تعدادی از این گونه اعتیادها آشنا می کنیم:
خرید کردن
یکی از مشکلاتی که خصوصا امروزه در جوامع صنعتی و در حال توسعه وجود دارد، مشکلی به نام "اعتیاد به خرید" است. در این شرایط فرد مبتلا دوست دارد تا جایی که می تواند به خرید بپردازد. نکته جالب در مورد این اعتیاد این است که این مشکل مختص به افراد ثروتمند نیست. افرادی در سطوح متوسط نیز به این مشکل دچار هستند و این گونه از اعتیاد باعث می شود تا برای بدست آوردن پول لازم برای خرید کردن دست به کارهای خلاف قانون نیز بزنند...
بعضی ها برای اینکه وجدان درد نگیرند،
هزار جور توجیه برای صحبت با نامحرم می تراشند.
گناه گناهه.
مراقب باش، اولش با نیت خوب شروع میشه.
حریم های خدا بی حکمت نیست...
******************************
نقل اخبار، تحلیلها و انتقادات، نباید براساس بدبینی و بدگویی استوار باشد.
بسیاری از هتک حرمتها، آبروریزیها و ترور شخصیتها، از سوءظن و بدبینی سرچشمه می گیرد و در شکل غیبت و بدگویی و استهزاء و ناسزا، به عنوان اخبار جدید منتشر می شود.
در طی دو مقاله گذشته در مورد حفظ حرمتها هنگام نقل اخبار دو موضوع بررسی شد و در این نوشتار سعی داریم به طور خلاصه موضوع دیگری را در این رابطه بررسی کنیم:
از جمله اخباری که باعث آبروریزی اشخاص بی گناه می شود، گزارشهایی است که براساس بدگمانیها پیش داوریها، بدبینیها و بدگوییها تنظیم گشته است .
یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا کثیرا من الظن ،او بعضی الظن اثم ،و لاتجسسوا و لایغتب بعضکم بعضا ... و لایسخر قوم من قوم. (سوره حجرات، آیه 12)
دراین آیه، خداوند به مومنین خطاب می کند:
بسیار از گمان بپرهیزید، محققا برخی گمانها گناه است ...از یکدیگر غیبت و بدگویی نکنید و یکدیگر را مسخره ننمایید.
در آیه دیگر می فرماید: ویل لکل همزه لمزه. وای بر عیب جویان طعنه زن! (سوره همزه، آیه 1)
آنچه از این آیات می خواهیم استفاده کنیم ،این است که :
نقل اخبار، تحلیلها و انتقادات ، نباید براساس بدبینی و بدگویی استوار باشد و بسیاری از هتک حرمتها، آبروریزیها و ترور شخصیتها، از سوءظن و بدبینی سرچشمه می گیرد و در شکل غیبت و بدگویی و استهزاء و ناسزا، به عنوان اخبار جدید منتشر می شود.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به کعبه نگاه کردند و فرمودند: چه با عظمت هستی و حرمت تو چقدر زیاداست ! ولی حرمت مسلمان از حرمت تو بیشتر است . (کشاف، زمخشری ، ج 4.372)
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: از سوءطن بپرهیزید که آن از دروغترین دروغهاست . (وسائل الشیعه، ج 18.38)
امام علی (علیه السلام) فرمودند: سوءظن کارها را تباه می سازد و صاحبش را به اعمال شر وامیدارد. (غررالحکم)
این روایات ، حرمت سوءظن را کاملا نشان میدهد. و البته از نظر عقلی هم گمان و ظن حجت نیست که جای بحث آن در علم اصول می باشد.
در جامعه کنونی ما، علت بسیاری ازاخبار دروغ ، شایعات و خط بازیها، سوءظن و بدگمانی است . هر جناح سیاسی ، به تمام حرکات گروه مقابل بدبین است و برای هر موضع گیری رقیب ، یک تحلیل خطی هم می کند که مدرکی جز خیال و گمان و حدس ندارد.
اگراز جمهوری اسلامی ایران بگذریم ، در اخبار و تحلیلهای سیاسی جهان غرب و شرق نه تنها سوءظن و بدبینی حاکم است که جنگها و پیمانهای نظامی هم احیانا بر پایه عدم اعتماد و سوءظن به یکدیگر ایجاد می گردد.
از نظراسلام ، مومن نه تنها حق سوءظن نسبت به دیگران را ندارد که باید اعمال مشکوک برادران دینی خود را هم حمل بر صحت و خیر کند:
امام علی (علیه السلام) می فرمایند: به کلمه ای که از دهان کسی بیرون می آید تا جایی که می توانی محمل صحیحی بر آن پیدا کنی ، گمان بدمبر. (نهج البلاغه، حکمت 360)
باز می فرماید: حسن ظن از بهترین خصلتها است . (میزان الحکمه ج 5.623)
امام صادق (علیه السلام) از علی (علیه السلام) نقل می کند:
کار برادر مومنت را تا موقعی که قرائن و دلایل قطعی برخلاف صحت و فساد آن پیدا نشده ، به بهترین صورت آن حمل کن . (کافی ج 2.362)
همچنین امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: هر کس از برادر دینی خود، اطمینان در دین و استقامت در راه دید، به گفته های مردم درباره او گوش ندهد. (نهج البلاغه صبحی صالح ، خطبه 139)
آری، اگر بدبینیها برطرف شود و حسن ظن حاکم گردد، بسیاری از اظهارنظرهای شخصی و استنباطهای فردی درباره مومنان بی گناه پخش نمی شود و اسامی اشخاص در بولتنهای محرمانه و تریبونها و جراید فاش نمی گردد. در نتیجه ، جناح بندیها و اختلافات در صفوف نیروهای مومن کاهش می یابد .
منابع:
مجله حوزه، مرداد و شهریور 1370، شماره 45
سایت حوزه
امام صراط مستقیم است و توسل به امام و مدد از او، کوتاه کردن راه است و شفاعت آن ها باعث حل شدن بسیاری از مشکلات.
اگر اخلاص در عمل و پاک شدن از ناخالصی ها و زدودن ریا و تظاهر و نفاق را می خواهیم باید به حضرت علی (علیه السّلام) توسل کنیم و مدد بخواهیم.
اگر پاکی و طهارت و عفت در چشم و گوش و زبان و قلب را می خواهیم باید به مرکز و محور عصمت الهی حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) پناهنده شویم.
اگر خلق نیکو و حُسن معاشرت می خواهیم باید از امام حسن(علیه السّلام) بخواهیم که مظهر حُسن الهی است.
اگر عشق و محبت دنیا برایمان مانع از عشق و محبت به خداست، باید از امام حسین(علیه السّلام) مدد بخواهیم.
اگر عبادت و سجده برایمان سخت است باید به سیّدالساجدین امام زین العابدین(علیه السّلام) پناه ببریم.
اگر علم واقعی می خواهیم باید از امام محمدباقر(علیه السّلام) مدد بجوییم.
اگر صدق در گفتار و صدق در عمل می خواهیم باید از امام صادق(علیه السّلام) کمک بخواهیم.
اگر می خواهیم که بر خشم خود غلبه کنیم و جدل با دیگران را در خود بکشیم باید از امام کاظم (علیه السّلام) کمک بگیریم.
اگر رضا به قضاء الهی و رضایت از مردمان و رضایت آنها را بخواهیم باید به امام رضا(علیه السّلام) توسل کنیم.
اگر به جود و بخشش خدا محتاجیم و اگر می خواهیم بخشنده باشیم به امام جواد(علیه السّلام) توسل کنیم.
اگر احساس سردرگمی و پریشانی می کنیم و تشخیص راه حق و باطل برایمان مشکل است باید به مظهر هدایت الهی امام هادی(علیه السّلام) پناهنده شویم و از او مدد بگیریم.
اگر پیروزی بر لشکر شیطان و لشکر نفس را می خواهیم به امام حسن عسکری(علیه السّلام) توسل کنیم.
و حضرت ولی عصر(علیه السّلام) امام وقت و امام حاضر است، صاحب زمان و مکان است، صاحب ما و صاحب قلب و دل و فکر و چشم و گوش و زبان ماست و به اعمال ما احاطه تفصیلی دارد و چیزی نیست که از علم حضرت به دور باشد. باید برای لحظه به لحظه خود از امام زمان مدد بجوییم و برای تمام اعمال و رفتار اعضاء و جوارحمان به ایشان توسل کنیم.
باید تمام وجود را به آن ها سپرد و دید که تنها به مدد آنها راه رفتنی است.
منبع: شیدا (آیت الله سید عبدالکریم کشمیری)، ص ۱۶۳ تا ۱۶۵.
علی بن محمّد نوفلی می گوید:
از یکی از معصومین شنیدم که فرمود:
«همانا بنده ای در شب از خواب بلند می شود و از شدّت خواب و چرت به راست و چپ می افتد و سرش روی سینه اش می افتد، امّا با این حال مشغول نماز شب می شود،
خداوند به ملائکه اش دستور می فرماید:
به این بندۀ من نگاه کنید که برای تقرّب و نزدیکی به من به چه حالی افتاده،
با اینکه من این نماز را بر او واجب نکرده ام امّا او به امید سه خصلت با این حال مشغول نماز شب است.
1- به خاطر گناهی که من او را بیامرزم
2- به خاطر توبه ای که با او تجدید کنم و توبه اش را قبول کنم.
3- و رزق و روزی اش را زیاد نمایم.
ای ملائکه من! شما را شاهد و گواه می گیرم که من همۀ این خصلت ها را برای او جمع کردم.
علل الشرایع، ج2، ص52
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم *
دعوت عملى به نماز
امر به معروف و دعوت به سوى حقّ، یكى از وظایف هر مسلمانى است و نماز بهترین معروف و كار نیك است .
این دعوت ، هم با زبان مى شود و هم با عمل . اگر چهره هاى بارز در صف اوّل قرار گیرند، اگر مردم هنگام رفتن به مسجد لباس خوب و بوى خوش مصرف كنند و اگر نماز، ساده و سریع برگزار شود، این خود یك تشویق عملى براى اقامه نماز است.
اگر مثل ابراهیم علیه السّلام و اسماعیل علیه السّلام براى نمازگزاران خانه خدا را تطهیر مى كنند، پس باید بدانیم كه اگر شخصیّت هاى مهم ، مسئول اقامه نماز باشند در دعوت مردم بسیار مؤ ثّر است
سمیه شرافتی:
اگر چه برای روزهداران واقعی فواید روزه از نظر آثاری که بر جسم آنها دارد اهمیت کمتری نسبت به آثار روحی آن دارد اما به هر حال در روایات بر این نکته تأکید شده است که گذشته از آثار معنوی، روزه ماه رمضان در سلامت جسمی روزهداران هم مؤثر است.
فراموش نشود، تنها در شرایطی میتوان انتظار داشت روزهدار سلامت جسم و روح را به دست آورد که مطابق اصول صحیحی رفتار کند؛ مثلا روزه میتواند با کاهش وزن بدن، سبب کاهش فشار بر مفاصل استخوانی پا، کمر و سایر اندامها شود؛ البته درصورتی که شخص روزهدار، در خوردن افطاری و سحری طوری زیاده روی نکند که بعد از پایان ماه رمضان اضافه وزن پیدا کند. نکته حائز اهمیت این است که چرا اگر قرار است کمتر بخوریم و کمتر بیاشامیم برخی از ما در پایان ماه رمضان اضافه وزن پیدا میکنیم؟بدون شک یک جای کار مشکل دارد و آن، این است که نمیدانیم چه بخوریم، کی بخوریم و چطور بخوریم...!
در ماه مبارک رمضان، رژیم غذایی نباید به نسبت قبل خیلی تغییر کند و درصورت امکان باید ساده باشد. همچنین، رژیم غذایی باید طوری تنظیم شود که روی وزن تأثیر زیادی نداشته باشد. البته اگر فرد دچار اضافه وزن است، ماه رمضان فرصت مناسبی است تا وزن به حالت طبیعی بازگردد.
با توجه به ساعات طولانی ناشتا بودن، باید غذاهایی را مصرف کرد که به کندی هضم میشوند، مثل غذاهای حاوی فیبر زیاد.
غذاهای دیر هضم معمولا ۸ساعت در دستگاه گوارش میمانند درحالیکه غذاهای سریعالهضم فقط ۳ تا ۴ساعت در معده باقی میمانند.
مواد غذایی دیر هضم عبارتند از: حبوبات و غلات مثل جو، گندم، لوبیا، عدس، آرد، برنج با پوست و کربوهیدراتها. غذاهای سریعالهضم
عبارتند از: غذاهای حاوی قند، آرد سفید
(که به کربوهیدراتهای تصفیه شده معروفند).
مواد غذایی حاوی فیبر عبارتند از: گندم سبوس دار، غلات و حبوبات، سبزیها، لوبیا سبز، نخود، ذرت، اسفناج، برگ چغندر، میوهها (با پوست)، میوه خشک شده مثل برگه زردآلو، انجیر، آلوخشک، بادام .
غذاهای مصرفی باید در حالت تعادل با یکدیگر باشند و از همه گروههای غذایی مثل میوه، سبزیها، گوشت، مرغ، ماهی، نان، حبوبات
و محصولات لبنی در رژیم غذایی وجود داشته باشد.غذاهای سرخ شده باید محدود شوند زیرا باعث عدمهضم، سوزش سر دل و اختلال در وزن میشوند.
چه چیزهایی بخوریم
برای خوراک سحر، مصرف کربوهیدراتهای مرکب که برای هضم آنها زمان زیادی لازم است، توصیه میشود زیرا در طول روز کمتر گرسنه میشوید.حلیم یک منبع عالی پروتئین است و جزو غذاهای دیر هضم بهشمار میآید.
خرما سرشار از قند، فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیم است.مغز بادام، غنی از املاح بهخصوص کلسیم و فیبر است. موز یک منبع خوب پتاسیم، منیزیم و کربوهیدرات است.مصرف زیاد آب یا آبمیوه درصورت امکان در فاصله بین افطار و زمان خواب باعث تأمین آب مورد نیاز بدن میشود.
چه چیزهایی نخوریم
غذاهای سرخ کردنی و خیلی چرب، غذاهای حاوی قند خیلی زیاد و خوردن غذاهای زیاد بهخصوص هنگام سحر اصلا توصیه نمیشود.خوردن چای زیاد هنگام سحر، ممنوع! زیرا چای باعث افزایش ادرار شده و از این طریق نمکهای معدنی که در طول روز بدن به آنها نیاز دارد دفع میشوند.سیگار، هرگز! و اگر نمیتوانید یکباره استعمال آن را قطع کنید حتما بهتدریج مصرف آن را کم کنید.
توصیههای افطاری
بیشتر انرژی بدن باید با خوردن سحری تأمین شود. پس افطار را سبک بخورید تا شکم سنگین نشود.غذای افطار باید سبک و پرکالری بوده و سریع هضم شود؛ مثل خرما، شله زرد، مقدار کمی شیر و چای کمرنگ. حتما برای افطار از غذاهای کم حجم استفاده کنید تا به معده فشاری وارد نشود.
بهتر است با چای شیرین و خرما روزه خود را باز کنید و حتیالمقدور از نوشیدن آب زیاد بپرهیزید چون این کار باعث بیحالی، ضعف و درد معده خواهد شد. موقع افطار مایعات زیادی مصرف نکنید؛ چرا که مصرف مایعات در این زمان سبب سوءهاضمه میشود.فراموش نکنید در ساعات بعد از افطار نوشیدن آب زیاد مفید است. باز هم تکرار میکنیم در زمان افطار و سحر از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید.
توصیههای سحری
اولین و مهمترین نکته این است که پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمیکند بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارش فرد وارد میکند که سبب بروز علائمی نظیر سوءهاضمه، درد و نفخ معده میشود.در ماه رمضان سعی کنید شبها زود بخوابید تا بتوانید سحر به موقع- تقریبا ۵/۱ساعت قبل از اذان صبح- بیدار شوید. با این روش از ورود مقدار زیادی غذا و مایعات به معده و تجمع آنها جلوگیری میکنید و هضم غذا نیز راحتتر خواهد بود.
بیدار نشدن برای سحری کاملا اشتباه است و در طولانی مدت سبب ضعف و بیحالی روزهدار خواهد شد.در سحر از موادغذایی پروتئیندار- تخممرغ، حبوبات، لبنیات و گوشت- استفاده کنید و به جای نوشیدن آب زیاد، میوههای آبدار بخورید.
مایعات توصیه شده برای سحری باید بهتدریج نوشیده شوند. یک لیوان آبمیوه و یک لیوان شربت عسل یا قند اثر مفیدی خواهد داشت.
رژیم غذایی سحر بهتر است شامل موادغذایی متنوع باشد. این نکته برای نوجوانان اهمیت بیشتری دارد و باید از موادغذایی قندی، پروتئین دار و پرانرژی استفاده کنند.از مصرف نمک زیاد خودداری کنید چون نمک زیاد سبب دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در ساعات روز خواهد شد. با یک رژیم غذایی معمولی، نمک کافی به بدنتان خواهد رسید و نیازی به مصرف نمک اضافی نیست. بعد از خوردن سحری حتیالامکان نخوابید چون وضعیت درازکش، سبب برگشت مواد به مری و ترش کردن میشود و گذشته از آن در طول روز احساس خوبی نخواهید داشت. این کار در درازمدت باعث سوزش سر دل و بیماری رفلکس معده و مری میشود.
توصیههایی به روزهداران
در درجه اول، ساعات بعد از سحری و بعد از آن و ساعات بعد از افطار برای مطالعه دانشآموزان و دانشجویان وقت مناسبی است.
ورزشکاران در ماه رمضان نسبت به افراد عادی نیاز بیشتری به پروتئین، قند و ویتامینها دارند. باید حدود ۳ساعت بعد از افطار ورزش را شروع کرد تا غذای مصرف شده فرصت هضم پیدا کند.
بین خوردن غذا و شروع ورزش باید فاصلهای باشد که جریان خون بتواند به راحتی به عضلات بدن برسد.در ماه رمضان تمرینات ورزشی باید سبکتر باشد، زیرا در جریان ورزش بدن نمک و آب زیادی از دست میدهد و در ورزشهای شدید منجر به ضعف شدید بدن میشود.ورزشکار باید سحر بهتدریج مایعات زیادی مصرف کند که نیازهای بدنش تأمین شود.
خرما، سوپ، سبزیجات و شیر برای افطار ورزشکاران توصیه میشود. درصورتی که فردی بعد از افطار قصد تمرین ورزش سنگین یا مسابقه ورزشی را دارد بهتر است قبل از شروع مسابقه، هنگام افطار از گوشت، زرده تخم مرغ و ماهی استفاده کند.
مصرف مایعات فراوان از جمله آب میوهها قبل از ورزش هم مناسب است. میزان انرژی تأمین شده از پروتئین در ورزشکاران باید حدود ۱۵درصد و حداکثر ۲۰درصد باشد چون پروتئین زیاد، مناسب نیست و سبب تولید مواد زائد در خون و احساس خستگی حین ورزش میشود.